|
| |||||||
A Tribute to the Swedish American Line | ||||||||
. | ||||||||
. | ||||||||
. | ||||||||
Sven-Olof Svensson's Pages
Page 1
Kungsholms sista resa
The Kungsholm's Final Voyage
3 pages in English follow
Sven-Olof Svensson mustered on the Kungsholm on August 30, 1975 at Hamilton Bermuda, as 3rd Engineer. The cruise continued north to Canada, Halifax and Quebec, and ended in NYC. This was the Kungsholm's last cruise under SAL's ownership. Most of the crew left the ship in New York. Then the Kungsholm made it's last Atlantic crossing, with Gothenburg as the presumed destination. On the second day at sea, it was announced that the ship was sailing to Wallsend, Newcastle. Use Google Translate to translate the page below. |
Av Esso, Sven-Olof Svensson
Hans Ekberg sände iväg mig hastigt. En av 2e maskinisterna hade insjuknat, så efter lite rockad i maskin, blev jag 3e mask sr.
Var i Halifax för första gången, det har blivit mer senare. Därpå Quebec, och åter NYC. Sista kryssningen var slut. I NYC var det nästa hela intendenturen som mönstrade av. Känslorna var i botten, trauma, många grät öppet, när det var dags att flyga hem.
Det var några kvar i disken, och städning + driftbesättning.
Informationen var att destinationen var Göteborg. Detta gjorde att de som hade mönstrat av, lämnade mycket kvar i sina hytter, för att hämta det i Göteborg. Dygnet efter vi lämnat NYC kom besked att målet var Wallsend, Newcastle.
Flunkarna som var kvar ombord slog sönder de privata sakerna som var
kvarlämnade i flunkhytterna, en tragisk syn.
Troligen var så beslutat, om hon ej kom till Göteborg. I Newcastle ställdes 2 st. containrar till besättningens förfogande för hemtransport av privat egendom. Några av dem som mönstrat av i NYC kom till Newcastle för att hämta sitt och andras.
Tullen i Newcastle drog runt svarta plastsäckar mellan hytterna och samlade in all kvarlämnad alkohol. Själv hade jag några extra flaskor med SAL- Whiskey. Jag fick behålla dem, då
jag sade det var souvenirer, samt de var trötta på allt pappersarbete med insamlad sprit. (Det var många säckar.) Var med vid flaggskiftet, och blev erbjuden att skåla i champagne efteråt.
Mats Andersson, 2 mask jr, och jag tackade nej. Det kände fel.
Har några diabilder på flaggskiftet och båten.
Den 18/9 -75 blev jag avmönstrad. Dock var vi några stycken SAL-are kvar ombord efter ägarbytet, bl.a ronderade
brandvakter och vaktgång i maskin. Vi i maskin lade om till 8 timmars vakter,
så blev vi lediga i 16 timmar. På så sätt besökte jag romarstaden York mm.
Kommer ihåg att det var med 4 cm under kölen, när vi lämnade torrdockan. Det var lite "panik" innan hon flöt.
Den 10/10 -75 var sista dagen ombord i Kungsholm, Monrovia för mig. SAL-märket var borta, en sjöhäst fanns det på skorsten.
Bageriet kl 0400 om mornarna efter vakten, var ett toppenställe. Nattbagarna (en hette Nyqvist?, var från Borås) hade färska frallor, 00-04 vakten kom med öl, och flickorna med pålägget. Det var som en morgonöppen pub i bageriet.
En som jag blev god vän med var den "gamle flygtelegrafisten" Jarl "Jalle" Andersson. Han fixade en uniformskavaj till mig så jag kunde röra mig ombord, då med 3Styrm. Hasse Sjöström som ciceron.
Jag "lyckades" även släcka all belysning akteröver, när jag fasade ur en av hjälpmaskinerna för snabbt. Blev varse detta först när MC Gösta Gårdström kom ned och frågade om vad som hänt.
Hälsningar © Sven-Olof Svensson, 2001-2012 Fartygsintendentens rapport
1 2:e intendent Ingvar Torstensson 2 Intendent Curt Dave 3 Befälhavare Carl-Otto Wijkmark
4 Maskinchef Gösta Gårdström
5 1:e maskinist Kenneth Engström 6 Läkare Johnsson
7 Överstyrman Bertil Skarin
8 1:e telegrafist Jarl Andersson
9 Lite osäkert 2:e styrman Johansson
Tack till
Lennart Angelmo, Gösta Gårdström, Sven-Olof Ryden, Bengt Granung och Sven-Olof Svensson
för hjälp med namnuppgifterna.
Jag var med på Kungsholm sista kryssning.
Hon seglade ut från NYC. Mönstrade ombord i Hamilton, Bermuda den 30/8 -75, som en av de sista under svensk flagg.
Kungsholm i New York den 10:e september, 1975.
Dawe collection
Delar av Kungsholms besättning tar farväl, för att senare flyga hem.
Foto: Sven-Olof Svensson.
"Auf Wiedersehen"
Orkesterledaren Franz Racz på Kungsholms sista resa från New York.
(Från fotokopia)
Dawe collection
Esso
Sven-Olof Svensson
Chief Purser's Report
Dawe collection
Dawe collection
Back to the SAL News page
Back to the Bridge & Crew pages
More than 250 web pages developed and maintained by Lars Hemingstam ©1998-2023
Hasse Gustafsson and Tommy Stark have interviewed crew members and contributed many of the stories.
Email us
This site does not use cookies, nor do we save visitors' IP-addresses. We do not send information to any third party. If you find information or a photo about yourself, or a relative, and want do delete it, please email salship@yahoo.com, and the information or photo will be removed. (The General Data Protection Regulation (GDPR) does not apply to deceased persons.) Denna webbsajt andvänder inte cookies, vi sparar inte heller besökarnas IP-adresser. Vi skickar ingen information till tredje part. Om du finner information eller ett foto om dig, eller en släkting, och vill ta bort det, skriv till salship@yahoo.com så tar vi bort informationen eller fotografiet. (EU-regeln GDPR omfattar inte avlidna personer.) |
The New SAL Guestbook
|