|
| |||||||
A Tribute to the Swedish American Line | ||||||||
. | ||||||||
. | ||||||||
. | ||||||||
Stigbergskajen
SAL's Home Terminal in Gothenburg
Thomas Tell in Vallentuna, Sweden, has contributed this postcard of
Stigbergskajen, Gothenburg, SAL's home port. The Gripsholm of 1925
closest to the camera, and the Kungsholm of 1928 further down along the quay.
The year is most likely 1932.
Approaching Stigbergskajen, June 15, 1956.
Shot from the deck of the Stockholm.
Contributed by Göran Forsén
The Gripsholm in Gothenburg, around 1957.
Contributed by Klas Ericson. Photographer unknown.
Do you have photos or other memories from Stigbergskajen?
Email us: salship@yahoo.com
Örjan Slätte, Informationsofficer på MS Gripsholm och Kungsholm, ger oss denna bakgrund kring Stigbergskajens historia. På området mellan Stigbergstorget och älven anlades år 1640 ett örlogsvarv, en marinbas där även fartyg kunde byggas. Anläggningen benämndes Gamla Varvet from 1700 då Nya Varvet kom till. Det senare blev marinbasen medan man fortsatte att bygga och utrusta fartyg nedanför Stigberget för både flottan men även för Ostindiska Kompaniet. Det sista fartyget man sjösatte var "Sigyn" år 1887. Ett mycket lyckosamt segelskepp som idag är värt att uppleva där hon i dag ligger som museifartyg vid Forum Marinum i Åbo. Beställare var varvets ägare G.D. Kennedy. Han sålde området till Göteborgs stad runt förra sekelskiftet. Redan då redade han även fartyg och blev än mer engagerad i denna bransch då han gick in i Rederi AB Transatlantic. Det var i detta rederi som initiativet togs till Svenska Amerika Linien. G.D. Kennedy blev styrelsens ordförande. Han engagerade sig i utbildning av sjöfolk. Ett av deras skolskepp kom att bära hans namn. Denna "G.D. Kennedy" förvärvades senare av marinen och fick då namnet "af Chapman" uppkallat efter en göteborgare av engelskt ursprung till skillnad från den skotskättade Kennedy. Detta fartyg är fortfarande en prydnad för Stockholm där hon nu tjänstgör som vandrarhem. Under en av vandringarna som arrangeras av Sjöfartsmuseet och kallas Walks & Talks går vi Sillegatan/Postgatan eller emigranternas gata. Där, nära Centralstationen, hade SAL sina första kontor. På fd Götakällare finns fortfarande tre kronor inetsat i en av glasdörrarna. Det är åtskilligt att se på vägen ner mot Broströmia som nu är Hovrätt. Givetvis passerar vi annexet där en gång sjöpersonalavdelningen huserade. Det verkligt stora huset tillhörde Axel Carlander som var chef för SAL när Dan Broström satt i regeringen och då var han VD även för SKF och Gamlestaden samt Stadsfullmäktiges ordförande. Under den stora Jubileumsutställningen 1923 infann sig diverse kungligheter i Göteborg. De bodde då inte hos landshövdingen (Christian von Sydovs pappa) utan hos Carlanders, intog de 'äkta' sovrummet och Carlanders fick bo i gästrum. Stadens planer var storvulna när det gällde hamnen. De ville dra till sig olika linjer. Paxtrafiken till England var ju Lloyd. Danmark var lite klurigt men blev ju Sessan som knoppade ur Broströms Hallandsbolag som väl hade tagit pax i den riktningen ner mot Tyskland. Amerika var ju viktigt. Stadens intressen var ju tydliga och de blev en av de verkligt stora aktieägarna. Var nere och tittade efter en speciell bok för att se efter uppgift vem som stod bakom själva huset. Det fanns ju inget riktigt så stort då. Det är därför jag tror att det står på berg. Övriga hamnmagasin är mestadels byggda i det lättare materialet trä. Göteborgs hamn är utpräglat en järnvägshamn. Godset kom eller hämtades på kajerna av järnvägsvagnar. Godset lyftes av och på med kranar. Vagnarna förflyttades nattetid via ett stort rangerområde. I Frihamnen fanns mer av magaisn pga att vara frihamn och mycket gods skulle vidare med fartyg. Läs mer om Walks & Talks, vandringar i Göteborgs sjöfartskvarter, på Sjöfartsmuseets hemsida.
Sjöfartsmuseet i Göteborg ligger på Stigberget ovanför Stigbergskajen, |
|
||
SAL in Göteborg: |
||
|
||
Gripsholm of 1925 in Gothenburg Dawe collection |
||
Gripsholm of 1925 in port. Dawe colection |
||
Gripsholm of 1925 in port. |
||
During Midsummer of 1937, Drottningholm, Gripsholm, and Kungsholm, were all docked in Göteborg, a unique event. The photo shows the three captains at that time, Sigfrid Ericsson, Helge Ellsén, and Melcher Renström. |
||
Gripsholm, Kungsholm and Drottningholm met in Gothenburg at Midsummer 1937. Dawe collection |
|
Kungsholm of 1953 arriving in Gothenburg. Dawe collection |
Kungsholm of 1953 arriving in Gothenburg. Dawe collection |
The Kungsholm of 1953. Lars Johansson, his brothers, and father, at Stigbergskajen in 1962 or 1963. Contributed by Lars Johansson. |
Contributed by Lars Johansson. |
Gripsholm of 1957 in Gothenburg Dawe collection |
Gripsholm of 1957 in Gothenburg Dawe collection |
Gripsholm of 1957 in Gothenburg Dawe collection |
Gripsholm of 1925 Photo by Tage Hemingstam |
The Gripsholm of 1925 about to depart. Photo by Tage Hemingstam |
Back to the SAL News page |
More than 250 web pages developed and maintained by Lars Hemingstam ©1998-2023
Hasse Gustafsson and Tommy Stark have interviewed crew members and contributed many of the stories.
Email us
This site does not use cookies, nor do we save visitors' IP-addresses. We do not send information to any third party. If you find information or a photo about yourself, or a relative, and want do delete it, please email salship@yahoo.com, and the information or photo will be removed. (The General Data Protection Regulation (GDPR) does not apply to deceased persons.) Denna webbsajt andvänder inte cookies, vi sparar inte heller besökarnas IP-adresser. Vi skickar ingen information till tredje part. Om du finner information eller ett foto om dig, eller en släkting, och vill ta bort det, skriv till salship@yahoo.com så tar vi bort informationen eller fotografiet. (EU-regeln GDPR omfattar inte avlidna personer.) |
The New SAL Guestbook
|