Project started to convert Kungsholm into
a hotel in Gothenburg after 2010
Swedish entrepreneur Lars Hallgren, owner of Top Industri AB, has signed a letter of intent with Leonardo Shipping, Greece, to acquire The Scholar Ship, (ex Kungsholm of 1966), in 2010. The ship is to be docked in Gothenburg, Sweden, as a hotel, restaurant, and maritime museum. The two funnels with the Swedish American Line symbol, and the aft mast will be restored. Leading politicians of the City of Göteborg have assured Mr Hallgren of political support for the project.
The project was presented on April 13, 2007, at a meeting at The Swedish Shipowners' Association in Gothenburg.
After 2010, the Kungsholm is intended to be docked at Bananpiren (yes, the Banana Pier) across the river from the Gothenburg Opera House. The warehouses on the pier will be used as showrooms for product launchings, using the ship for lodging, meals and entertainment. The pier has a basic wooden structure, which has to be inspected, to carry the weight of elevators, etc.
Bananpiren is the southeastern part of the Gothenburg free harbor, closest to the bridge. Link to map.
Mr Lars Hallgren expects that there will be a couple of months remaining of the ship's certificate after the takeover, and is investigating the possibility of organizing a cruise or two under traditional Swedish ownership.
An architect's drawing of Kungsholm at the proposed docking site.
Updated May 13, 2009
Nytt om Kungsholm som hotell i Göteborg
Lars G Hallgren, initiativtagare till projektet att omvandla Kungsholm
till hotell i Göteborg, lämnar följande lägesrapport.
Lägesrapport angående M/S Kungsholm / Göteborg 2009-05-08
Kungsholmsvänner,
Vad vill Göteborgs politiker och vad vill stadens tjänstemän?
På uppdrag av Göteborgs kommunstyrelse utredde fastighets- och byggnadsnämnderna möjligheterna att lägga Kungsholm vid någon av stadens kajer där djupet var tillräckligt. Man kom fram till att det var svårt att erbjuda en placering mer än fem år.
Under tiden har en diskussion förts med Göteborgs Maritima Center om att lägga Kungsholm ca 50 meter ut från kaj utanför kasinot och akter om jagaren Småland.
Maritiman har haft allvarliga ekonomiska problem under hösten som löstes genom bidrag från stat och kommun på ca 2 miljoner kronor. Maritiman vill profilera sig med att visa fartyg från fyra epoker varav en är Amerikabåtsperioden. Kungsholm skulle då passa in i Maritimans nya profil och dessutom kunna trygga dess långsiktiga balansräkning genom att betala en bra hyra. En lösning som skulle gynna alla parter långsiktigt då man kan förmoda att Maritiman ska få finnas kvar långsiktigt. Kommunen utreder för närvarande Maritimans kulturvärde mm.
Vi bedömer att fartyget inte kommer att skymma utsikt eller ställa till det för sakägare som hyresgäster mm, däremot behöver det muddras en hel del för att få in fartyget.
Fjärrvärme finns till kasinot och det behövs endast mindre ändringar vid kajen för att få upp en entré med hiss.
Maritimans styrelse har ställt sig positiv till att utreda Kungsholms placering i Maritiman och styrelsens ordförande Birger von Hall har därefter dryftat frågan med Owe Nilsson (s) som har ett flertal tunga politiska uppdrag i kommunen. Owe Nilsson sitter med i KS, är ordförande i fastighetsnämnden och är kommunens kontaktperson gentemot Maritiman. Birger von Hall upplever efter diskussion med Owe Nilsson att kommunen har ett svalt intresse för Kungsholm. Birger har även dryftat frågan med älvstrandens VD Mats Andersson som anses ansvarig för Maritimans område i sin egenskap av hyresvärd. Mats Andersson är inte positiv till att placera Kungsholm inom sitt ansvarsområde. Politikerna i älvstrandens styrelse speglar i stort kommunstyrelsens politiker och frågan måste därför upp för politisk bedömning igen.
Birger von Hall anser mot bakgrund av ovanstående att Maritiman inte kan driva frågan om Kungsholms placering inom sitt område men påpekar att han själv är positiv till placeringen om politikerna tydliggör att det är deras vilja.
Vi är nu tillbaka till en situation där vi måste kontakta och utreda om politikerna har ändrat inställning och vilken inställning organisationer som Göteborg & Co och Business Region Göteborg har.
Vilken uppfattning har Anneli Hulthén idag? I januari 2008 skickade Anneli Hulthén följande e-post till mig:
Från: Anneli Hulthén
Skickat: den 23 januari 2008 08:49
Till: topindustri larshallgren
ämne: Ang. Kungsholm
Hej
Det finns ingen partipolitisk hållning i denna frågan och vi alla har varit positiva till att båten ska få en plats i staden. Uppdraget har lämnats till stadsbyggnadskontoret och det senaste som diskuterades var Amerikakajen. Jag har talat med både Göran och Lars Ivarson om saken. Ibland tar saker en stund att komma fram med eftersom det ska stämma med andra evenemang och händelser också. Hoppas på förståelse och vi vill alla gärna se båten här
Med vänliga hälsningar
Anneli Hulthén
En projektgrupp för Kungsholms bevarande i Göteborg finns och i en bilagd power point- presentation kan man läsa våra synpunkter på ett nära samarbete med Maritiman.
Delar av projektgruppen kommer nu att arbeta fram en strategisk plan för hur vi går vidare.
P S. Har i veckan varit i New York och besökt Intrepid Sea, Space and Air Museum med hangarfartyg och en ubåt. Ett mycket fint museum med 25 flygplan varav en Concorde. Pier 97 där SALs fartyg låg är fortfarande uppställningsplats för sopbilar men de närliggande kajerna fräschas successivt upp.
Never give up, hälsningar!
Lars G Hallgren
Se ett bildspel om planerna för Kungsholm.
Läs mer om planerna att omvandla Kungsholm till hotell. |
Updated December 27, 2008
Hotellplanerna för KUNGSHOLM
Lars Hallgren, initiativtagaren till projektet att omvandla Mona Lisa, ex MS Kungsholm, till hotell i Göteborg, meddelar följande:
1. En enig Kommunstyrelse tog beslut att man vill ha Kungsholm till Göteborg. Vi har mottagit ett brev från KS undertecknat av Göran Johansson som innebär att KS delegerat till Chefen för Fastighetskontoret Christina Johnsson och Chefen för Stadsbyggnadskontoret Lars Ivarson att besvara de skrivelser som jag sänt till KS.
2. Jag har haft möte med ovan nämnda personer som i sin tur delegerat frågorna till beredning av tjänstemän på respektive kontor. Formellt skall svarsskrivelsen behandlas på sammanträde i Fastighetsnämnd och Byggnadsnämnd i slutet av januari.
3. Underhandskontakt med handläggarna ger oss en uppfattning av att man kommer att föreslå att fartyget får ligga vid Norra Frihamnen - där bygglov är sökt - några år. Bygglovsansökan har varit utställd och några synpunkter har inte inkommit till byggnadsnämnden. För att kunna behandla bygglovsansökan som gäller tillfälligt bygglov under fem år skall vi komplettera med en utrymningsplan. Vi har underlag för att beställa utrymningsplanen men avvaktar tills vi sett en långsiktig lösning av var fartyget kan ligga.
4. Vi förstår att man inte kan ge bygglov på mer än fem år i taget två gånger. Vi har därför bett KS utreda om man kan arbeta fram en alternativ lösning som innebär att fartyget kan läggas väster om Amerikaskjulet bort mot Fiskhamnen. Vad kommunen kommer att svara vet vi inte.
5. Hela projektet kräver en praktisk viljeförklaring från kommunen som innebär en lösning på minst tio år för att klara investeringar och avskrivningar.
Sammanfattningsvis är det svårt att veta om Göteborgs Kommun har viljan och förmågan att ordna en långsiktig lösning.
Mona Lisa skall under våren gå i kryssningsfart längs Sydamerika och återkommer i maj till Kiel för kryssningar i närliggande vatten på samma sätt som sommaren 2008.
Med vänlig hälsning
Lars Hallgren
The KUNGSHOLM hotel plans
According to Mr Lars Hallgren, the initiator of the project to convert the Mona Lisa, ex Kungsholm, into a floating hotel in Gothenburg, Sweden, the Gothenburg City Board has unanimously declared a desire to bring the ship to Gothenburg. The matter has been delegated to the city's Building and City Planning departments.
Still, the issue at hand now is mainly the duration of the building permit. Mr Hallgren is waiting for replies to his correspondence with the city authorities.
The ship will be making cruises along the coast of South America during the spring of 2009, and in northern Europe during the summer.
|
Updated October 9, 2008
The KUNGSHOLM hotel plans
According to Mr Lars Hallgren, the initiator of the project to convert MONA LISA, ex KUNGSHOLM, into a floating hotel in Gothenburg, Sweden, the Gothenburg City Board is going to discuss the project at a meeting on October 29, 2008. Mr Hallgren is asking for as much support as possible and encourages emails to be sent to the members of the board to explain how important it is to save the KUNGSHOLM. Mr Hallgren started the project in April of 2007, and has devoted enormous
amounts of time and money lobbying and engaging consultants and experts for inspections of the ship, etc. He has an option to buy the ship, and he has the financial backing. He still needs the City of Gothenburg to assign a suitable site in the harbor. His plans include restoring the two funnels with the SAL golden crowns. We ask all friends of the Swedish American Line to write
to one or more of the board members and elaborate why this beautiful ship must be saved. Your email could make the difference.
Find the email addresses here
Hotellplanerna för KUNGSHOLM
Enligt Lars Hallgren, initiativtagaren till att lägga Kungsholm som hotell i Göteorg, ska Göteborgs Kommunstyrelse ta upp ärendet på ett möte den 29 oktober 2008. Projektet behöver så mycket stöd som möjligt och vi uppmuntrar synpukter via email och brev till Kommunstyrelsens ledamöter. Lars Hallgren avser att återställa båda skorstenarna med SAL:s tre kronor. Han poängterar också:
Det skapas ca 150 nya arbetstillfällen i en hårt drabbad stad. Det ger ca 15-20 miljoner kronor i kommunalskatt varje år.
Kajhyra vid Stigbergskajen betalar en del eller hela kostanden av förstärkningsarbeten och muddring om man ser på 20 års sikt. Det är vattenyta som man inte fått intäkt på, vid en raserad kaj som förr eller senare måste renoveras.
Chalmers får gratis tillgång till fartyg för utbildning av maskiningenjörer.
Ett levande museum.
Unika konferensmöjligheter och ett stort hotell i mellanprisläget.
Skriv och berätta för kommunstyrelsens ledamöter hur viktigt det är att bevara detta vackra fartyg. Ditt mail kan bli avgörande. Hitta mailadresserna här.
|
Updated September 30, 2008
Brev till Göteborgs Kommunstyrelse
angående MS Kungsholm
2008-09-29
Till
Göteborgs Kommunstyrelse
Ett mycket snabbt politiskt beslut krävs för att få MS Kungsholm till Göteborg
Av misstag adresserades en skrivelse 2008 09 08 till ledamöterna istället för till Kommunstyrelsen. Denna skrivelse är inte identisk med den tidigare insända och har ett nytt förslag på placering om och när Norra Frihamnen inte längre kan användas.
Om Kommunstyrelsen anser att en placering av MS Kungsholm i Göteborgs hamn är positivt för staden måste ett beslut om upplåtelse av nödvändig mark i Norra Frihamnen eller på annan plats komma senast under början av oktober 2008. Om det inte finns ett beslutat upplåtelseavtal under oktober kommer fartyget förmodligen att säljas till en intressent i Kina. Då förlorar Göteborg Pr-värdet, 100-150 arbetsplatser samt ett fantastiskt landmärke. Fartyget är av kulturhistoriskt riksintresse och bör bevaras. Inredning i Honduras mahogny, teak, konstverk, målningar, förgyllda tak mm gör henne unik. Ett liknande fartyg kommer aldrig att kunna byggas och nu har Göteborg chansen att få M/S Kungsholm till staden redan 2009. Varför arbetar inte staden för den chansen utan istället skickar runt frågan som en het potatis?
Mats Andersson på Älvstranden Utveckling AB har i fredags meddelat - efter skrivning till Älvstranden Utveckling AB´s styrelse - att bolaget enligt nuvarande direktiv har befogenhet att förhandla fram ett upplåtelseavtal som sträcker sig till 2012, men inte längre. Platsen som avses är i Norra Frihamnen bredvid byggnad 113 – som använder hela huset för att marknadsföra sina nya bilmodeller. Lokalen är utmärkt för att även framledes användas för events, konferens, minimässor mm. Det är synd om staden missar denna chans att kombinera hotell med en utmärkt event-fastighet.
Ett alternativ till att placera M/S Kungsholm i Norra Frihamnen är på sikt längs Stigbergskajen väster om Amerikaskjulet. Längs den gamla SeaCat terminalen och ut mot fiskhamnen.
Fartyget kan för närvarande inte placeras där då;
- kajen har sjunkit ner och måste förstärkas och höjas innan muddringsarbetet kan ske. Ett omfattande arbete som är kostnadskrävande men som någon gång måste göras.
- Higab och Göteborgs Hamn har sagt nej till upplåtelse.
- Vattendjupet är otillräckligt. På sina ställen längst västerut är det 5- 6 meter och fartyget behöver ca 9 meter .
- Eventuellt finns nytecknat upplåtelseavtal med Stena för parkering av lastbilar.
Att placera fartyget längs Amerikaskjulet – som i praktiken går med hänsyn till djup – innebär följande problem;
- Stena har avtal om att nyttja del av nödvändig kaj vid Amerikaskjulet. Kräver förhandling med Stena som överhuvudtaget inte vill diskutera Kungsholm med partners i Kungsholmsprojektet. En personlig reflektion är att detta är synd då det än så länge finns möjligheter för Stena att bli partner och kunna få ett ”Stena-hotell” mitt i staden. Politisk hjälp behövs för att diskutera frågan med Stena om det är en omöjlighet.
- Amerikaskjulet har hyresgäster som blockerar tillgängligheten till fartyget. (Kommunen är genom Habiliteringen hyresgäst och där kan man kanske kunna hitta en lösning).
- Hyresgäster är sakägare och kan vid ansökan om bygglov motsätta sig detta.
- Eventuellt kan man få köpa ut hyresgäster eller medverka till sänkt hyra. Göteborgs Hamn förvaltar fastigheten.
En fördel med placering av M/S Kungsholm antingen vid Amerikaskjulet eller väster om huskroppen längs Stigbergskajen är att:
- Kommunikationerna till området är bra både med bil,cykel och med kollektivtrafik.
- Det finns gott om parkeringsplatser i och under Fiskhamnsmotet. På nätterna är parkeringen tom.
- Bostäder finns söder om trafikleden och bör inte nämnvärt bli påverkade vare sig av skymd utsikt eller av ljud från fläktar mm.
- Närhet till Sjöfartsmuseet. M/S Kungsholm kommer att i vissa delar bli ett utmärkt komplement till museet för att visa svenska-amerikatrafikens historia.
Det ligger i sakens natur att det är omöjligt att kunna bygga upp en konferens- och hotellverksamhet med en investering på kanske 200 miljoner kronor med en upplåtelsetid som är maximalt två till tre år. Det klargjordes redan under första mötet i början av 2007 med Anneli Hulthén och Lars Ivarsson att en tidsperiod avsåg bygglov om troligen fem år med förlängning av fem år och med ett tioårigt upplåtelseavtal för att klara avskrivningar och få en hotelloperatör. Därefter finns en förhoppning om att lösa fortsatt placering under förutsättning att staden anser att M/S Kungsholm fungerar på tänkt sätt.
Processen avseendet ett tillfälligt bygglov fortskrider avseende Frihamnen. De undersökningar och bedömningar som vår projektgrupp har gjort tillsammans med konsulter och myndigheter ger en positiv bild av möjligheten för att kunna uppfylla gällande regelverk. I dagsläget saknas enligt Lennart Johansson en utrymningsplan som en konsultfirma arbetar med. Det bör därför finnas förutsättningar för ett positivt bygglovsbeslut.
Men det ligger i projektets natur att ett politiskt stöd behövs för att långsiktigt kunna bevara fartyget och verksamhet ombord.
Om fartyget inte sköts på det sätt som staden i sitt bygglov kan besluta ligger faran hos ägarna att inte få ytterligare bygglov för fem år.
Eftersom en av kommunstyrelsens ledamöter befarade att fartyget skulle bli liggande med dåligt underhåll kan man konstatera skrotvärdet är ca 100 miljoner kronor. Genom föreläggande kan staden kräva skötsel och som en sista utväg begära hjälp genom kronofogdemyndigheten. För det långsiktiga underhållet finns Cityvarvet nästgårds som kan docka fartyget för bottenunderhåll.
Genom att aktivt ge politiskt stöd till bevarandet av ett vackert fartyg med en enastående kulturhistoria befäster Göteborg sitt rykte som eventstad. De ca 600 hytterna skall tillsammans med alla utrymmen för events och konferenser höja kvaliteten och valfriheten för gäster i Göteborg. Detta kan ske redan om ett år.
Dessutom får stadens högskola en gratis utbildningsplattform för maskinbefäl där man praktiskt kan gå igenom ett helt modernt och fungerande fartyg vilket blir unikt.
Staden Rotterdam har köpt motsvarande fartyg - SS Rotterdam från 1959 - och renoverat henne pietetsfullt. Under september i år har fartyget öppnats som hotell i Rotterdam. Filmer och bilder finns för den intresserade på Internet.
Los Angeles har Queen Mary och Dubai får nästa år Queen Elisabeth II med samma funktioner.
Under två års tid har jag och andra personer arbetat med att få en plats i Göteborgs hamn. Ansenliga belopp och mycken möda har lagts ned på att klara bestämmelser för bygglov mm. Fartyget har i juli anlöpt Göteborg för att visa upp sig och låta politiker, räddningstjänst, bygglovsingenjörer, partners och journalister bedöma hennes skick. Skicket är mycket gott och fartyget är väl underhållet.
Under projekttiden har vi blivit anvisade att undersöka tre platser och vi har sökt bygglov på två av dem. På alla anvisade platser har vi sedan fått nej till placering. Beslut och direktiv måste därför komma från Kommunstyrelsen. Nu kan man inte skicka runt frågan mer.
I ett möte med fartyget ägare i augusti kom vi överens om att sätta en tidsgräns till sista oktober då man nu fått ett anbud från ett kinesiskt företag som vill köpa fartyget för leverans i oktober 2009. Ägarna har varit tålmodiga och vi kan inte kräva mer tid från deras sida trots att de helhjärtat stöder iden om ett bevarande istället för att skrota ett vackert och funktionellt fartyg.
Fartyget är för närvarande chartrat av Royal Caribbean Cruise Lines och vi har fått ett erbjudande om att överta fartyget från september 2009. Det innebär att fartyget med namnet M/S Kungsholm kan gå i kryssningstrafik under ett år innan man förtöjer henne för att stadigvarande vara hotell mm. Kontakter har tagits med sjöfartsverket som inte har några invändningar. Vidare förs diskussioner med ett svenskt och ett tyskt reseföretag som tillsammans är intresserade av att ordna resor med utgångshamn från Göteborg och Kiel.
Vårt förslag till en långsiktig lösning är följande är att kommunstyrelse i positiv anda beslutar att:
- Ett upplåtelseavtal träffas som innebär att M/S Kungsholm kan ligga vid Norra Frihamnen tom 31 december, 2013. Avtalet kan förlängas med ett år i taget om kommunen vill med hänsyn till annan projektering. Det kan vara så att platsen blir permanent beroende på vad som sker i framtida planarbete.
- Kommunen finner en alternativplats för Kungsholm om Frihamnen inte bedöms fungera i framtiden. Om platsen fungerar kan fartyget flyttas tidigare än 2013.
- Alternativ som avses kan vara längs Stigbergskajen eller annan plats som Stena idag disponerar, t.ex. vid Amerikaskjulet. Även annan plats i Frihamnen är möjlig.
- Om man beslutar att Stigbergskajen skall användas så står staden för upprustning av kaj och muddring så att fartyget kan flyta med ca 1 meter vatten under kölen. Naturligtvis skall en rimlig kajhyra betalas men den behöver förhandlas fram nu.
- En avsiktsförklaring som innebär att kommunen på något sätt tillhandahåller lämplig kajplats innanför Älvsborgsbron under en 10 års period för att kunna genomföra förvärvet och tillförsäkra en vettig finansiering.
- En mycket rimlig upplåtelseavgift mot bakgrund av den investering och nytta för staden som investeringen innebär under den första tiden då fartyget ligger i Norra Frihamnen.
- Fjärrvärme, vatten, avlopp och el tillhandahålls på ett rimligt sätt för avsedd funktion som hotell mm.
- Utse en kontaktperson som snabbt kan hjälpa fram underlag för ett beslut. Lars Ivarsson är insatt och är från vår sida en lämplig person.
För Top Industri AB som formellt sökt bygglov och för den grupp av partners som arbetar med att få M/S Kungsholm till Göteborg
Lars Hallgren
Top Industri AB
Box 484
701 49 Örebro
019-16 41 30
0705-13 61 80
|
Updated March 18, 2008
Senaste nytt om hotellplanerna för Kungsholm
Lars G Hallgren, initiativtagare til projektet att göra Kungsholm till hotell i Göteborg, har skrivit följande brev
Angående kajplats för M/S Kungsholm
2008-03-16
Sammanfattning
Den av Göteborgs stad föreslagna placeringen av fartyget längs Stigbergskajen väster om Amerikaskjulet är i dagsläget inte ekonomiskt försvarbart och ett beviljat tillfälligt bygglov riskerar att fastna i en byråkratisk process av överklaganden från sakägare. Det gäller nu att handla snabbt om staden vill ha fartyget till Göteborg
Mitt förslag är därför att staden i vart fall under en tioårsperiod godtar en placering längs kajen i Norra Frihamnspiren, vilket är den enda platsen som återstår mot bakgrund av ekonomi och tidsaspekt.
När fartyget är på plats kan Göteborgs stad utan tidspress besluta om man efter tio år vill projektera för en annan placering av fartyget text. vid Stigbergskajen eller om man inte vill ha kvar fartyget i hamnen. Man kan också välja att göra en planändring och behålla fartyget på plats.
Bakgrund
Vid årsskiftet 2006/2007 gjorde jag en förfrågan bland Göteborgs beslutande politiker från flera olika partier, om det fanns ett intresse att ta M/S Kungsholm till Göteborg, när fartygets kryssningskarriär var över.
I mars 2007 fick jag förslag från staden om att Top Industri AB borde ansöka om tillfälligt bygglov för fartyget på Södra Frihamnspiren. Projektarbeten påbörjades därefter för att bedöma möjligheten av att klara myndighetskrav för hotelldrift mm. När inhyrda konsulter bedömde att projektet borde klara ett bygglov lämnades bygglovsansökan in till staden.
I samband med att staden förordade att STCC-tävlingar ska få hållas samt att planering av bostäder/kontor ska ske på Södra Frihamnspiren, blev Top Industri AB ombedd att undersöka placering av fartyget längs Stigbergskajen.
Placering längs Stigbergskajen
Västra delen av Stigbergskajen rasade 1916. En kajkommission tillsattes för att i framtiden förhindra liknande ras. Stigbergskajen och markområdet mellan Amerikaskjulet och Fiskhamnen består enligt stadens geolog av lera som sträcker sig ut i älven. Kajen har satt sig och sjunkit ner så att vattennivån vid högvatten översvämmar kajen upp till ca 50 meter in mot trafikleden.
Djupgåendet utanför kajen är mestadels runt 7 meter men är i västra delen mellan 5 till 6 meter . För att kunna muddra till 9 meter - vilket fartyget kräver - måste kajen förstärkas.
Jan Andersson på Göteborgs Hamn har meddelat att en undersökning av vad det kostar att förstärka kajen uppskattningsvis kostar 500 000 till 700 000 kronor.
En mycket grov bedömning av vad det kan kosta att förstärka kajen 200 meter kan enligt Andersson göras mot bakgrund av ett arbete som gjordes i Skandiahamnen 2005. Man förstärkte då 400 meter kaj och ökade vattendjupet ca 2 meter till en kostnad av 200 000 000 kronor.
Muddring kostar idag per kubikmeter ca 100 kronor plus en deponeringsavgift om 400 kronor. En uppskattning är att en muddring för att få fartyget på plats kommer att kosta ytterligare 10 -15 miljoner kronor. Hamnens tillstånd att få lägga muddermassor går ut 2009.
Min bedömning är att kaj och muddringsarbeten kan kosta 100 000 000 kronor plus/minus 20 000 000 kronor.
Min bedömning är även att det finns alltför många sakägare i form av hyresgäster i närliggande fastigheter som kan överklaga ett beviljat bygglov. Tidsfaktorn är av avgörande betydelse för att kunna genomföra projektet. En utdragen beslutsprocess kan snabbt omintetgöra affären.
Placering vid Norra Frihamnen
Norra Frihamnspiren har kajer med ett bottendjup som klarar en stationär placering av fartyget. Om muddring behöver göras så är det av relativ liten omfattning. Ytor för parkeringsplatser finns och kan planeras. Kollektivtrafik och tillgänglighet från vägnät finns. I stort sett samma förutsättningar finns som gjordes i samband med tänkt placering vid Södra Frihamnspiren.
Om fartyget läggs vid byggnad 113 så torde påseglingsrisken vara minimal. Beroende på vad som kommer att ske med byggnad 113 så kan entré med hissar mm antingen anläggas mellan byggnaden och fartyget eller så kan man eventuellt använda delar av byggnad 113 som entré med gångbro.
I området på Norra Älvstranden finns idag inget hotell. Ett flertal företag är idag etablerade i området och man kan anta att det finns ett behov av hotell, konferens och restauranger i området. Någon speciell hotelletableringsutredning har inte gjorts för Norra Frihamnen men samtal har förts med hotellkonsulten Hans Åke Petersson som i allmänna ordalag är positiv till en hotelletablering av denna typ.
Politik och ekonomi
Mot bakgrund av de ekonomiska intressen och den konkurrenssituation som råder om ytor i attraktiva lägen antar jag att frågan måste bli föremål för ett politiskt beslut.
Vill staden ha ett av världens vackraste kryssningsfartyg som eventhotell och landmärke i Göteborg, måste en viljeyttring till som gör att ett fortsatt arbete på ett tillfälligt bygglov kan påbörjas snarast.
Vill stadens politiker inte ha M/S Kungsholm till Göteborg under förutsättningar enligt ovan så bör Top Industri AB också få ett snart besked därom.
Lars Hallgren
|
Updated December 31, 2007
Information om hotellplanerna för Kungsholm
Lars G Hallgren, initiativtagare til projektet att göra Kungsholm till hotell i Göteborg, har skrivit följande brev:
Efter den senaste tidens exponering i media har projektet fått ett enormt stöd bland allmänheten. Jag har fått en fantastisk respons genom mejl, brev och många telefonsamtal. Genom mitt eget nätverk har jag försökt pejla intresset för projektet bland politiker i Göteborg och jag tror att det finns. En professor i arkitektur skrev att Kungsholm kan bli den profil och det landmärke som Göteborg saknar men Stockholm har i Globen, Köpenhamn har rådhuset osv.
Var står projektet idag?
Göteborgs stad disponerar genom sina tre helägda dotterbolag – Göteborgs Hamn, Älvstranden utveckling och Higab – kajer och markområden som är intressanta för projektet.
Efter möte i april med bl a byggnadsnämndens ordförande Anneli Hulthén och stadsdirektören Lars Ivarson blev jag uppmanad att söka tillfälligt bygglov för placering på södra Frihamnen ”Bananpiren”. Jag blev kontaktad av Lennart Johansson som är ansvarig för bygglovsärenden rörande Frihamnen. Vi kom överens om formerna för hur arbetet med bygglovet skulle ske.
Efter en intensiv arbetsperiod lämnades bygglovsansökan in i oktober. Bygglovsansökan har föregåtts av ett stort antal möten med myndigheter samt konsultarbeten avseende brandskydd, energi och ventilationsarbeten, miljöskydd mm. Ett flertal besök ombord har skett med fem olika konsulter. Bedömning av hotell och konferenssituation i Göteborg har gjorts med hotellkonsult.
I november fick jag besked av Mats Andersson som är VD på Älvstranden utveckling och som förvaltar Frihamnen att Göteborgs politiker gett styrelsen för Älvstranden utveckling i uppdrag att börja planera för bostäder i Frihamnen. Att lägga Kungsholm i Frihamnen skulle därmed innebära att Kungsholms krav på kajplats och parkering skulle konkurrera med bostadsbyggande. Detta blir därmed en ekonomisk fråga då man måste avstå från intäkter av mark för bostäder.
Jag fick meddelande från byggnadsnämnden att man avsåg avsluta bygglovsärendet mot bakgrund av att Älvstranden inte ville medverka till bygglovsansökan.
Mats Andersson bad mig göra en konsekvensutredning av olika placeringsmöjligheter i hamnen. Förslaget var att jag skulle inrikta mig på västra delen av Stigbergskajen, dvs väster om Amerikaskjulet bort mot Fiskhamnen. Detta område inkluderat Amerikaskjulet förvaltas av Göteborgs hamn samt Higab.
Konsekvensutredningen kom efter flera samtal med hamnchefen Jörgen Wallroth, fram till att tre lägen är tänkbara för en permanent placering av Kungsholm. I utredningen har ett flertal parametrar bedömts som anslutning till fjärrvärme, vatten och avlopp, trafik, kollektivtrafik, parkeringsmöjligheter, miljökonsekvenser mm.
- Södra Frihamnen ( Bananpiren ). Djup är ok. Förstärkningsarbeten måste göras. Fjärrvärme mm skall ändå snart in i området.
- Norra Frihamnen norr om den röda tegelbyggnad som Göteborgs hamn tidigare disponerat. Djup ok. Mindre förstärkningsarbeten kanske behöver göras men inte säkert.
- Stigbergskajen. Kajen har sjunkit ner och måste höjas och förstärkas. Djupgående är sju meter och man måste muddra. Innan man muddrar måste kajen förstärkas då man annars riskerar att kajen rasar ner i älven. Avlopp och fjärrvärme saknas och måste grävas fram. Parkering är ok. Planen där man idag parkerar lastbilar behöver snyggas upp och skulle kunna användas för nödvändiga byggnader och tillfarter.
Efter att ha lämnat in konsekvensutredningen till berörda parter och myndigheter har jag skrivit till alla dotterbolagen med en formell begäran om att få förhandla med dem om en fast placering.
Göteborgs hamn har i brev svarat att man avslår min begäran om att få använda Stigbergskajen. Därmed faller möjligheten till förhandling med Higab.
Älvstranden har inte i skrift gett besked men har muntligt gett mig besked om att man inte ser någon möjlighet inom sitt nuvarande uppdrag från sin styrelse att bered plats för Kungsholm.
Detta ger vid handen att inget av Göteborgs dotterbolag – mot bakgrund av deras uppdrag - anser att de kan avstå plats för fartyget.
Frågan måste därför lyftas upp på ett politiskt plan där kommunfulläktige eller kommunstyrelse får besluta om man är villig att ge nya direktiv till sina dotterbolag för att lösa placeringsfrågan. Efter nyår kommer jag att ta förnyad kontakt med politiker för att lyssna på deras åsikter. Jag har i brev till Göran Johansson och Anneli Hulthén ett par gånger bett om personligt möte för att diskutera frågan. Något svar har jag inte fått.
Om Göteborgs stad anser att man inte kan avstå plats för fartyget återstår att ta en kontakt med Stockholms Hamn för att göra en bedömning om det skulle kunna vara framgångsrikt med en placering i Stockholm . Väl medveten om de problem som uppstod 2000 då Gripsholm var aktuell.
Stockholm har idag möjligen en annan syn på fartyg då jag förstår att man nu aktivt arbetar med att få ett levande liv i hamnen genom olika organisationer. En representant för en sådan organisation har kontaktat mig.
Om inte heller Stockholm vill vara med och bevara detta fantastiska fartyg med sin unika historia ser jag möjligheterna till ett positivt bevarande som små.
Med vänlig hälsning
Lars Hallgren
31 December, 2007
|
Updated January 30, 2008
När hotellplanerna för Gripsholm grusades
Resebyråmannen Tommy Asklund har skrivit ett brev om hur det gick till när planerna att göra Gripsholm till hotell i Stockholm stoppades av en liten grupp motståndare år 2001.
Läs brevet här. |
News, September 1, 2007
The project, aiming at converting the Kungsholm into a floating hotel in Gothenburg in 2010, is advancing steadily.
Mr Lars G Hallgren has recently visited The Scholar Ship, ex Kungsholm, in Pireaus, Greece, along with a party of five ventilation and fire engineers to inspect the ship's fire safety installations. The fire safety standard on board is excellent, but since the Swedish regulations for hotels are different from the regulations for ships, some excemptions from the hotel regulations may be necessary when the ship is going to be docked in Gothenburg.
The Scholar Ship will leave Piraeus on September 5 on its first voyage as a university at sea.
Still named Oceanic II
Being renamed The Scholar Ship
|
Holiday Kreuzfahrten declares insolvency
Mona Lisa, ex Kungsholm, in Gothenburg
For the first time since 1975, the Mona Lisa, ex Kungsholm,
visited Gothenburg on September 21, 2006.
On the same day, Swedish and German news media informed that the German
company Holiday Kreuzfahrten, which has been operating Mona Lisa, ex Kungsholm,
for several years, has declared insolvency.
Mona Lisa in Gothenburg on September 21.
I Göteborgs-Posten, fredag 22 september, finns en krönika
av Thomas Kristiansson om besöket.
S-O Rydén, Lennart Angelmo, Mats Rosendahl och Örjan Slätte gick ombord.
|