A Tribute to the Swedish American Line
The White Viking Fleet - 100 Year Anniversary 2015
19 Years on the Internet

.
.
.

Jan-Erik Johansson

Second Officer

MS Kungsholm

 


Jan-Erik Johansson

Jan-Erik Johansson has contributed text and photos from
the Kungsholm's South Seas Cruise in 1963. The cruise lasted 91 days.

Jan-Erik Johansson was also on the Kungsholm during the Cuban missile crisis in 1962,
when the ship was intercepted by ships from the US Navy and forced to change course.


Please email us if you can identify persons whose names aren't noted below the pictures. If you recognize yourself or a relative, and in any way are offended by the picture being published, please send an email and the picture will be removed.

 


Den 7 januari 1963 avgick Kungsholm från Göteborg mot New York för att därifrån genomföra en 91 dagars söderhavskryssning. Då vi närmade oss Amerika och befann oss sydost om Hallifax, Nova Scotia, drabbades befälhavaren kapten Evert Borg av en stroke.  Överstyrman Carl-Erik Olterman tog över och vi ändrade kurs och gick in mot Hallifax redd där vi avlämnade kapten Borg för vidare befordran till sjukhus.

Med på resan från Göteborg som passagerare, befann sig kapten Carl-Otto Wijkmark som i New York skulle avlösa kapten Henry Sölje på Gripsholm. Sölje skulle hem på ledighet.  Nu blev det så att Sölje istället för att resa hem fick överta Kungsholm och genomföra söderhavskryssningen. Kungsholm avgick från New York den 17 januari 1963 och efter passage av Panama Kanalen fick vi det tragiska budet att kapten Borg avlidit på sjukhuset i Hallifax.


Evert Borg
Carl-Erik Olterman
Carl-Otto Wijkmark
Henry Sölje



Kungsholm of 1953

Small cruise folder Full size cruise folder

 


Second Officer Jorma Repo and Jan-Erik Johansson



The King Neptune Equator Ceremony.
Commander Henry Sölje seated, Chief Officer Carl-Erik Olterman
among the other officers, and Jan-Erik Johansson standing on the stairs.


Full speed ahead in Hawaii after passing the International Date Line.


KUNGSHOLM's FAN CLUB logo


Kubakrisen

När Kungsholm den 22 oktober 1962 ankom till New York efter säsongens första Karibien kryssning, kunde vi på kvällen följa president Kennedys dramatiska  tv-tal till nationen beträffande den då pågående kubakrisen. Sovjetunionen hade på Kuba installerat avfyringsramper för kärnvapen. Ett stort antal sovjetiska lastfartyg var på resa mot Kuba med kärnvapenspetsar ombord. Kennedy förklarade farvattnen kring Kuba i blockad och sände en omfattande flyg och flottstyrka till området. Blockaden trädde i kraft den 24 oktober. Samma dag avgick Kungsholm från New York mot Karibien.  Den 26 okt närmade vi oss blockadområdet sent på kvällen och blev då prejade av amerikanska flottenheter och tvingades ändra kurs.

Det var ytterst nära att världen drabbats av ett kärnvapenkrig. Men som väl var kom Kennedy och Chrustjov överens och de sovjetiska fartygen vände tillbaka.

Efter den sista Karibienkryssningen för säsongen avgick Kungsholm från New York den 4 december som ”Julbåt” till Göteborg via Köpenhamn.



Back to the News Page


.

 

.
Kjell Smitterberg
Commander

Claes Feder
Architect &
Ship Designer

C-O Claesson
On the Bridge
1923-55
Maurits and Anna-Greta Lindblad
Ship's Doctor and Nurse
Lars Helmer
Second Engineer
Göran Forsén
3rd Engineer
Leif Vickberg Officer's Apprentice
About SAL
& SAL Timeline
About Us
Life as a Crew Member
Torsten Torstensson's webpage about the Swedish American Line   Exchange and
Repatriation Voyages
During WWII
Rune Dahlstrand
Gripsholm Barber
During WWII

Torkel Tistrand
Sea Personnel Manager
Bridge & Crew Page Reunions
Curt Dawe
Chief Purser
Carl-Gustav Kruse
Chief Purser
Hugo Bilén
Chief Purser
Evert Eriksson
Chief Purser
Poul V Lange
Chief Purser
Lennart Angelmo
Second Purser
Jörgen Areskough
Second Purser
Ingvar Torstensson
Second Purser
T Odenlund Cashier L-E Jansson
Information Officer
Asko Salkola
Purser's Office
Stigbergskajen
Göteborg
Pier 97,
New York
The SAL Office in New York The SAL Office in
Chicago
David Chisling
Cruise Staff
Hanna Owen
Singer
Anita Poli Olsson
NK Shop
Anthony Bloomfield
Photographer
The Entertainers
Dining Room Menues     Gerhard Kummer
Chief Steward
C-G Quant
Chief Steward
Volker Roloff
Chief Steward
Ingwar Gemzell & Rolf Mayer

 

Karl-Gunnar Johansson
"Kalle-Kli"
Bartender

Karl-Gösta Ekblad
”Kalle Tårta”Baker,
Col Buffet Manager

 
 
Franz Havranek
Wine Steward
Juan Martinez
Waiter
Patrick Zeller
Waiter
Gustav Weber Petterson
Waiter

Otto Friedrich, Cabin Steward

Lars Warlin
Assistant Waiter
Tommy Stark
Deck Waiter
Hans "Hasse" Gustafsson
Deck Waiter
C-G Edhardt
Assistant
Deck Steward
Johan Jarekull
Hyttnisse, Assistant Deck Steward
Björn Wallde
Crew member
B-G Nilson
and the
SAL Freighters
  Anna Karin
Lundström
Nurse


Berit Jacobsson (Svensson)
"Babs"
Beautician

Lene Mikkelsen
Beautician
The Women of SAL Lois MacNeil
Stewardess
Lis Brokmose
Stewardess
     
The Tenders SAL Ads SAL Trivia
FAQ News
Archive
        SAL Literature Home          
.
The Passenger Area
    The Hemingstam
Family, Gripsholm and Kungsholm
The Lindholm Family,
Stockholm
The McDonough Family,
Kungsholm
The Neilson
Family, Gripsholm and
Kungsholm
The Sandholm Family,
Gripsholm
The Storck-Petersen Family,
Gripsholm and
Kungsholm

Clive Harvey,
Passenger in the Post-SAL Era
Passenger
Database
 
.

More than 250 web pages developed and maintained by Lars Hemingstam ©1998-2017

Email us

The SAL Blog

 


The New SAL Guestbook

Since the new guestbook can take some time loading, it has been move to a separate page, and is not being displayed at the bottom of every page.

Read the new guestbook here.